Alles over chiptuning voor bezitters van een auto met dieselmotor

Alles over chiptuning voor bezitters van een auto met dieselmotor

Het auto chiptunen van motoren kan flinke voordelen opleveren. De prestaties verbeteren, vooral op het gebied van vermogen en koppel zijn verbeterde prestaties te realiseren. Naast het verhogen van de vermogen en koppel is het ook mogelijk om het brandstofverbruik te verbeteren en de uitlaatgassen te verschonen. Dieselmotoren worden in twee groepen verdeeld als het gaat om diesel tuning. Er is een groep waarvan de inspuiting elektronisch geregeld wordt. Bij deze motoren staat er een ‘i’ achter het type motor zoals TDi, CDi, HDi enz. Daarnaast is er een groep waarbij de inspuiting mechanisch gaat. Bij deze motoren staat er geen ‘i’ achter het type zoals de D en de TD. Het gaat in deze gevallen vaak om de oudere diesels.

Mechanische inspuiting

Chiptuning voor deze diesel motoren is moeilijker omdat er niet elektronisch iets aan de inspuiting gedaan kan worden. Toch zijn er een aantal mogelijkheden om meer vermogen en koppel uit de motoren te halen. Er zijn een aantal producten als cyclones en luchtfiltersystemen die zorgen voor een sportiever rijgedrag. De auto’s zullen hierdoor beter optrekken, hogere topsnelheid hebben en de auto wordt ook nog eens een stuk zuiniger. Een luchtfiltersysteem zorgt er bijvoorbeeld voor dat de lucht die in de motor nodig is zo koud mogelijk is en dat alle door de motor benodigde lucht zo snel mogelijk beschikbaar is.

Elektronische inspuiting

Bij deze auto’s is chiptuning wel beter mogelijk omdat er iets gedaan kan worden aan de elektronische inspuiting. Bij het chiptunen zelf zijn verschillende mogelijkheden, zo is er een unichip in de auto te plaatsen die de aansturing van de motor regelt. Zo hoef je niet meteen de Electronic Control Unit (ECU) aan te passen. Als die chip verwijdert wordt is de auto weer gewoon te gebruiken zoals hij van de fabriek komt omdat de ECU nog in originele staat is en de programmering niet aangepast is. 

Naast deze aparte nieuwe chip is het bij diesel motoren ook mogelijk de ECU zelf aan te passen. Hierdoor is het voordeel weg dat de auto niet meer gemakkelijk naar de oude staat komt maar er is meer vermogenswinst en trekkracht te boeken. Deze manier zal er ook  voor zorgen dat er zo’n 5% brandstof bespaart wordt.

Andere manieren van tuning

Er zijn veel verschillende mogelijkheden bij het chiptunen van een dieselmotor. Zo zijn er een aantal mogelijkheden die als consument zelf te regelen zijn. Zo is het bij een SDI-motor mogelijk om een tuningset te monteren die zal zorgen voor zo’n 15pk winst. De vermogenswinst is bij deze geregeld doordat de brandstofhoeveelheid geoptimaliseerd wordt. Bij TDI motoren is er een module te installeren die voor de chiptuning zorgt, de module corrigeert de inspuithoeveelheid in de motor en zorgt daardoor voor een vermogensstijging. Bij nieuwe motors van Volkswagen en Audi gaat het om een nieuwe inspuit technologie. Bij deze TDI VP motoren is weer een andere manier van chiptunen mogelijk. De vermogensstijging wordt hier behaalt door verandering van de parameters voor de injectie van brandstof.